Reklamspärr
Du kan få en spärr i SPAR mot direktadresserad reklam. När en spärr finns kommer ditt namn och adress inte att lämnas ut vid urval som görs för att användas till direktadresserad reklam. Observera att spärren endast gäller vid direktadresserad reklam med SPAR som adresskälla. Reklamspärren i SPAR finns kvar tills du tar bort den.
Logga in i vår e-tjänst för att sätta reklamspärr.
Bra att veta
Reklamspärren gäller reklam, inte andra brev
En reklamspärr i SPAR eller i andra register hindrar inte att du via adresserad post kan få enkäter, marknadsundersökningar, samhällsinformation, politisk information eller liknande.
Reklamspärr - Vad innebär "samtycke"?
Många företag har egna register med namn och adresser. Ibland säljer de uppgifterna vidare till andra som önskar skicka reklam. Lämnar du samtycke betyder det att vi i SPAR får berätta för företag med egna register som kontaktar oss att du har reklamspärr i SPAR. Företagen kan då sätta reklamspärr även i sina register.
Häva spärr och/eller ångra ett samtycke
Du kan alltid häva en satt spärr eller återta ett samtycke, enklast gör du det via vår e-tjänst. Du kan också skicka e-post till oss spar@skatteverket.se. Ange namn och personnummer samt tala om vad du vill.
Begäran om spärr - vad händer sedan?
När vi mottagit din begäran om reklamspärr införs den i SPAR. Någon bekräftelse sänds inte ut.
Företag som köper reklamadresser får enligt god sed i direktreklambranschen inte använda adresser som blivit äldre än tre månader. I praktiken kan det därför ta upp till tre månader innan du märker att den direktadresserade reklamen minskar.
Reklamspärren i SPAR har effekt när företag köper adressuppgifter från SPAR för att användas till direktadresserad reklam, då lämnar SPAR inte ut din adress. Vill du ha reklamspärr när adresserna köps via andra adressleverantörer tipsar vi om NIX Adresserat.
Andra myndighetsregister, till exempel Bilregistret, är vanliga adresskällor, liksom privata företags kundregister och medlemsregister. Om du vill kan du också slippa sådana försändelser genom att kontakta den organisation som står som ”adresskälla”. Adresskällan ska alltid anges på direktadresserad reklam. Enligt EU:s dataskyddsförordning får dina personuppgifter inte användas för direktadresserad reklam om du skriftligen begär att de ska spärras.